This page is hosted for free by cba.pl, if you are owner of this page, you can remove this message and gain access to many additional features by upgrading your hosting to PRO or VIP for just 5.83 PLN.
Do you want to support owner of this site? Click here and donate to his account some amount, he will be able to use it to pay for any of our services, including removing this ad.
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl
Okładka książki „Góry Polski” – kliknij aby obejrzeć powiększenie

28 pasm

Wstęp

Skąd się wziął pomysł?

Kto napisał i zrobił zdjęcia?

Kto był recenzentem?

Jak powstała książka?

Gdzie ją można dostać?

Dla dociekliwych

Kontakt z autorem

Inne publikacje autora

Napisali o książce

 

Wybrane strony w formacie PDF

 

Český

English version

Francais

Pуccкий

Yкpaінcкі

 

 

Adres do korespondencji
i zamówienia:
*

 

PKS Bytom
PKS Tarnowskie Góry

 

Prawda, że fałsz?


Ileż to razy czytałem o rzekomo pierwszym w polskich górach szlaku turystycznym do Morskiego Oka albo o najstarszym schronisku pod Babią Górą... A przecież to nieprawda. Błędy, kłamstwa, ignorancja? Różnie bywa. W każdym razie w literaturze turystycznej nie tak znowu rzadko spotkać można nieprawdziwe informacje. Wśród błędów znajdujemy te wynikające z niewiedzy, oraz te zawinione, wprowadzające (świadomie?) w błąd czytelnika.

Można by spróbować wymienić powody, z jakich fałszowano historię gór Polski. Jednym z nich był swoiście pojęty patriotyzm objawiający się antygermanizmem czy niekiedy antyczechizmem: „jak Polak znakuje szlaki w Beskidach to jest dobrze, ale jeśli Niemiec znakuje szlaki i buduje schroniska – to jest źle, bo to jest germanizacja gór”. Zastanawiające jest, że nawet uznani za zasłużonych krajoznawców autorzy wprowadzali w błąd swoich czytelników...

Poniżej zamieściłem przykładowo niektóre nieścisłe informacje, wraz z  wyjaśnieniem, jak było lub jest w rzeczywistości.

 

Pierwszym schroniskiem turystycznym w polskich górach było to nad jeziorem Morskie Oko w Tatrach

Nieprawda. Wcześniej zbudowano schroniska na Wysokim Kamieniu w Górach Izerskich oraz nad Śnieżnymi Kotłami w Karkonoszach.

 

Najstarszym zachowanym schroniskiem w polskich Karpatach jest schronisko na polanie Markowe Szczawiny pod Babią Górą w Beskidzie Żywieckim

Nieprawda. Kilka lat wcześniej powstało schronisko na Szyndzielni koło Bielska Białej w Beskidzie Śląskim.

 

Władysław Midowicz był zasłużonym działaczem turystycznym.

Niepełna informacja. Należący do PTT (Polskie Towarzystwo Tatrzańskie) Midowicz był równocześnie w młodości wandalem, który niszczył oznaczenia szlaków górskich umieszczone przez konkurencyjną organizację turystyczną BV (Towarzystwo Beskidzkie) w Beskidzie Żywieckim jak również zdemolował pomnik z głazów umieszczony przez BV na Pilsku. Midowicz zresztą sam o tym pisał, gdyż zostawił bogaty opis swoich działań. Jego teksty zioną wręcz antygermanizmem. Władysław Midowicz był wojującym nacjonalistą polskim, podobnie jak działacze BV byli zaciekłymi nacjonalistami niemieckimi. Jednego jak i drugich można uznać za wartych siebie. Obok zasług dla rozwoju turystyki, Midowiczowi i panom z BV należy wytknąć żenujące wręcz infantylne zachowanie.

 

Najwyższym szczytem Gór Wałbrzyskich jest Chełmiec

Nieprawda. O około dwa metry wyższa od Chełmca jest Borowa. Natomiast zbudowane przez ludzi na Chełmcu obiekty (na przykład wieża) sięgają wyżej, niż szczyt Borowej...